Over VNG Realisatie
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) werkt aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door het actief participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, daar samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.
Zo draagt VNG Realisatie bij aan vier gemeentelijke speerpunten:
- werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
- verbeteren van de dienstverlening;
- een efficiënte en wendbare organisatie;
- anticiperen op de toekomst.
Over team Werk & Inkomen
VNG Realisatie wil de dienstverlening aan laten sluiten op de leefwereld van inwoners en hen hierbij zo veel mogelijk zelf de regie geven. Om dat voor elkaar te krijgen, hebben we moderne informatievoorzieningen nodig binnen het domein van werk, inkomen, schulden en inburgering. De informatiekundige visie Common Ground speelt hierbij een belangrijke rol.
Over het programmateam Werk & Inkomen, Inburgering
Het programmateam W&I, I richt zich op de doorontwikkeling en subsidieprojecten van Werk & Inkomen en Inburgering wat valt binnen het domein Bestaanszekerheid GGU-portfolio. Het programmateam bevat de projectteams gegevensdeling Werkdomein (o.a. VUM, UUP & HAI), Doorontwikkeling Inkomensdomein (o.a. GBI, VIM, LINK, PDR en PAD) en het projectteam Uitvoering Wet Inburgering (Realisatie Plateau 2).
Gemeentelijke Basisprocessen Inkomen
Om de dienstverlening op het gebied van inkomensverstrekking te verbeteren, nemen gemeenten zelf het initiatief om op basis van ervaringsdeskundigheid goede oplossingen te bedenken die snel en eenvoudig toepasbaar zijn. We onderzoeken hoe deze oplossingen meerwaarde kunnen bieden voor alle gemeenten.
Samen met gemeenten wordt gewerkt aan een proces- en informatiearchitectuur waarmee een gemeenschappelijk streefbeeld voor de inrichting van basisprocessen en informatievoorziening in het inkomensdomein wordt vastgesteld. Op basis hiervan wordt een programma van eisen voor leveranciers opgesteld zodat zij in lijn met de informatiekundige visie Common Ground oplossingen kunnen ontwikkelen en aan gemeenten kunnen aanbieden.
Samen met gemeenten is een proces- en informatiearchitectuur ontwikkeld, inclusief bijbehorende informatiemodellen en koppelvlak-specificaties voor het inkomensdomein. Deze standaard wordt als eerste toegepast door de 26 GBI-gemeenten, zodat de adoptie kan worden bevorderd en opschaling gestimuleerd.
Omschrijving van de opdracht Informatiearchitect WISI domein – GBI koppelvlak en ontologie
De activiteiten van Gemeentelijke Basisprocessen Inkomen (GBI) zijn per 1 april 2021 binnen de regie van VNG realisatie gebracht. GBI is van-, voor- en door gemeenten. Hierbij is een projectstructuur opgezet waarbij gemeenten eigen expertise inbrengen voor de ontwikkeling.
Binnen het programma Werk, Inkomen, Schulden en Inburgering (WISI) werk je in een team samen bij de ontwikkeling van Gemeentelijke Basisprocessen Inkomen. Je maakt daarbij concrete architectuurproducten, zoals koppelvlakken, en werkt aan de eisen (requirements) voor ondersteunende applicaties. Daarnaast heb je een belangrijke rol in het testen van de koppelvlakken en het begeleiden van testbijeenkomsten met gemeenten. Van de informatiearchitect wordt verwacht dat je de ontwikkelde GBI-ontologie aan laat sluiten op GEMMA en oplevert aan de GEMMA-beheersorganisatie conform de door deze beheerorganisatie gespecificeerde kwaliteitseisen.
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden:
• De informatiearchitect borgt dat op te leveren producten, zoals koppelvlakken, in lijn zijn met de ontologie en zorgt dat de ontologie wordt doorontwikkeld op basis van ervaringen die worden opgedaan bij het gebruik;
• De informatiearchitect haalt actief draagvlak bij deelnemende gemeenten en bij leveranciers, die van de ontologie en koppelvlakken gebruik willen maken;
• De informatiearchitect organiseert en leidt bijeenkomsten om dit te realiseren;
• De informatiearchitect borgt de aansluiting van de ontologie en koppelvlakken op GEMMA en overige gemeentelijke standaarden;
• De informatiearchitect werkt aan het beantwoorden van bijvoorbeeld de volgende vragen:
o Kunnen gemeenten met deze informatie hun dienstverlening uitvoeren?
o Zijn de gegevensdefinities voldoende helder om adequate informatie-uitwisseling tussen ketenpartijen te laten plaatsvinden?
o Zijn de gegevensdefinities voldoende open en transparant, zodat iedereen kan en mag aansluiten?
Resultaat van de opdracht:
Het resultaat van de opdracht is een ontologie en set koppelvlakken voor het inkomensdomein die door deelnemende gemeenten zijn geaccepteerd en gepubliceerd via GEMMA-online. Deze voldoen aan de kwaliteitseisen van de GEMMA-beheersorganisatie, zijn succesvol getest en gevalideerd in samenwerking met gemeenten en leveranciers, en bieden een basis voor brede adoptie en verbetering van gemeentelijke dienstverlening. Door deelnemende gemeenten geaccepteerde en via GEMMA-online gepubliceerde ontologie voor het inkomensdomein.
Eisen
- Minimaal 5 jaar werkervaring met het opstellen van referentiearchitecturen en –componenten;
- De kandidaat is op de in de profieltekst genoemde datum en tijdstip beschikbaar voor een matchgesprek.
- De aangeboden kandidaat is beschikbaar voor de functie gedurende de periode en het aantal uur zoals beschreven in de offerteaanvraag.
- Door de inschrijver is één CV en één motivatiebrief van de aangeboden kandidaat aangeleverd. Deze twee documenten zijn opgeslagen in de map ‘Extra documenten’.
- Inschrijver gaat expliciet akkoord met de concept overeenkomst welke als bijlage bij de offerteaanvraag beschikbaar is gesteld.
- Afgeronde WO-opleiding richting Informatiemanagement of vergelijkbaar op WO werk- en denkniveau.
- Minimaal 5 jaar werkervaring als informatiearchitect met de processen en informatiesystemen die gebruikt worden binnen het Inkomensdomein bij gemeenten.
- Minimaal 5 jaar werkervaring op het gebied van gemeentelijke informatievoorziening door het werken met GEMMA of gemeentelijke informatiemodellen en -standaarden.
- Minimaal 5 jaar werkervaring met het werken met standaarden op het gebied van informatiearchitectuur en gegevensuitwisseling tussen gemeenten onderling en met hun ketenpartners, waaronder GEMMA, SGR, SUWI, RSGB, RGBZ.
Wensen
- Na gunning van de inhuuropdracht ontvangen alle inschrijvers(*) een terugkoppeling van de uitvraag. De terugkoppeling betreft onder andere een (Excel) overzicht met de ranking van alle inschrijvers en de score op de gunningscriteria/kwaliteit. In dit overzicht worden de namen van alle inschrijvers vermeld (dit is de leveranciersnaam, niet de naam van de kandidaat). * Inschrijvers die, na toetsing van antwoorden en bewijs in cv/motivatie, worden uitgesloten van de procedure, ontvangen dit overzicht niet en worden ook niet genoemd in het Exceloverzicht. De gegunde leveranciersnaam zal altijd zichtbaar zijn op dit overzicht. Gaat u ermee akkoord dat in het overzicht uw leveranciersnaam zichtbaar is?
- Werkervaring met het ontwerpen van koppelvlakspecificaties op basis van Nederlandse API Strategie. Aantonen in CV.
- Werkervaring met informatie-architecturen binnen het werk- en inkomensdomein. Aantonen in CV.
- Werkervaring met het inhoudelijk begeleiden van bijeenkomsten over informatie-architecturen en standaardisatie.
- Werkervaring met GEMMA, Archimate en daaraan gerelateerde architecturen en standaarden. Aantonen in CV.