Over Apeldoorn
Met bijna 170.000 inwoners zijn we de elfde gemeente van Nederland. En we groeien door naar 180.000 inwoners. Met zo’n 2.000 collega’s dragen we bij aan de strategische doelen van de organisatie: Apeldoorn versterken als gezinsstad, duurzaam en ondernemend Apeldoorn en een toeristisch toplandschap.
Onze ambitie
De samenleving verandert continu. Dat vraagt ook iets voor onze organisatie. We willen wendbaar blijven en daarbij in control zijn. Onze uitvoeringskracht vergroten en ons strategisch vermogen versterken. Dat is een mooie ambitie en vraagt om mensen die die ambitie willen waarmaken. Samen werken we aan het Apeldoorn van morgen!
Thema’s in de organisatie
In onze organisatie werken we in vier thema’s waarbinnen de verschillende afdelingen opereren. De thema’s zijn Concern, Ruimte en Economie, Maatschappelijke ontwikkeling en Dienstverlening & Bedrijfsvoering.
Onze cultuur
De vier kernwaarden van gemeente Apeldoorn zijn: vakmanschap, innovatiekracht, betrouwbaarheid en samenwerking. Ons vakmanschap wil zeggen dat onze kennis en kunde groot is. Onze innovatiekracht helpt ons om te kunnen reageren op de veranderingen om ons heen. Onze betrouwbaarheid blijkt uit het feit dat we zeggen wat we doen en doen wat we zeggen.
Samenwerking
En tot slot zijn we stevig geworteld in de Apeldoornse samenleving en gaan we actief samenwerkingen aan met onze inwoners, ons bestuur, bedrijven, andere overheidsinstanties en natuurlijk ook binnen het stadhuis met elkaar. We weten dat we elkaar nodig hebben en dat bundeling van onze kennis, inzicht en visies op de toekomst leidt tot de beste oplossingen voor onze inwoners voor nu en voor later. We zien samenwerking ook niet als iets vrijblijvends. We investeren actief in samenwerkingen vanuit de overtuiging dat we samen meer kunnen bereiken dan alleen, en dat we samen ook verantwoordelijk zijn voor het eindresultaat.
Opdracht
De functie van juridisch beleidsadviseur Privaatrecht valt binnen de vakgroep juridisch advies en juridische kwaliteitszorg. Je wordt met name ingezet op brede privaatrechtelijke vraagstukken op het gebied van (Europees) aanbestedingsrecht, contractenrecht, aansprakelijkheidsrecht, staatssteunrecht, de wet markt en overheid en overige relevante privaatrechtelijke onderwerpen. Maar ook de algemeen bestuursrechtelijke vraagstukken waarmee de gemeente wordt geconfronteerd zijn jou niet vreemd. Concreet betekent dit dat jij:
- een stevige adviesrol pakt in (complexe) vraagstukken. Je verzorgt hierbij de juridische advisering op brede privaatrechtelijke vraagstukken op het gebied van (Europees) aanbestedingsrecht, contractenrecht, aansprakelijkheidsrecht, de wet markt en overheid en overige privaatrechtelijke onderwerpen.
- signaleert, volgt en evalueert ontwikkelingen en verricht onderzoek. Je vertaalt deze ontwikkelingen in voorstellen en zoekt draagvlak voor strategieën en presenteert effecten en doelstellingen.
- in staat bent om bij privaatrechtelijke vraagstukken zowel schriftelijk als verbaal in heldere taal verschillende scenario’s met de daarbij horende risico’s te schetsen.
Afdeling
Als Juridisch beleidsadviseur Privaatrecht kom je bij de afdeling Juridische zaken te werken. De afdeling bestaat in hoofdzaak uit juristen die gemeente breed adviseren en procedures voeren. Binnen de afdeling zijn twee vakgroepen actief:
- juridisch advies en juridische kwaliteitszorg
- bezwaar en beroep en juridische kwaliteitszorg
Teamcultuur
De afdeling kenmerkt zich door collega’s die met overtuiging en lef en met een hoog verantwoordelijkheidsgevoel iedere dag aan het werk zijn. De werkdruk is stevig, maar men weet elkaar goed te vinden om met elkaar te sparren en als dat nodig is werk over te nemen. Er is zorg en aandacht voor elkaar. Daarnaast is er regelmatig ruimte voor leuke activiteiten die met elkaar georganiseerd worden.
Eisen
- Er mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen tussen ondernemer die inschrijft op opdracht en Gemeente Apeldoorn; inschrijver dient dit te waarborgen.
- Aan de uitvoeringsvoorwaarde wordt niet voldaan als inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).
- Het ingediende CV bevat maximaal 5 pagina’s. Alle extra pagina’s boven de gevraagde 5 pagina’s worden niet beoordeeld door de aanbestedende dienst.
- Kandidaat is per 1 december beschikbaar, voor 32 uur per week.
- Actuele aantoonbare werkervaring op de rechtsgebieden: Aanbestedingsrecht, contractenrecht en aansprakelijkheidsrecht.
- Een WO/masteropleiding Rechten afgerond.
- CV maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
- Opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
Wensen
- Kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met juridische advisering bij een gemeentelijke- of andere overheidsorganisatie.
- Kandidaat heeft aantoonbare stevige breed georiënteerde basis in privaatrecht met onder meer de rechtsgebieden: Aanbestedingsrecht, contractenrecht, aansprakelijkheidsrecht, staatsteunrecht en wet markt- en overheid.
- Kandidaat heeft actuele aantoonbare werkervaring in behandelen met politiek gevoelige dossiers op genoemde rechtsgebieden.
- Kandidaat is doortastend en besluitvaardig.
- Kandidaat is overtuigend.
- Kandidaat is oplossingsgericht.
- Kandidaat is bestuurlijk sensitief.
- Kandidaat heeft goede communicatieve vaardigheden, mondeling en schriftelijk.