Aan de slag met interessante juridisch planologische opgaven in de meest dynamische gemeente van Friesland?
Dan is deze vacature iets voor jou! Onze collega’s van team Omgevingsrecht zijn namelijk op zoek naar een collega die hen tot het einde van dit jaar komt versterken, met een optie tot verlenging.
Functieomschrijving
Als juridisch beleidsmedewerker Omgevingsrecht werk je aan het ‘regelen’ van grote en kleine juridisch planologische zaken, zoals faciliteren van ontwikkelingen in de vorm van OPA's (voor gebruikswijzigingen) en BOPA’s het doorlopen van de procedure voor deze plannen.
Verantwoordelijkheden
- Maken van adviezen aan burgemeester en wethouders en het opstellen van benodigde voorstellen aan de gemeenteraad.
- Vertegenwoordiging van de gemeente in juridisch planologische zaken bij de Raad van State, rechtbank, andere overheden en externe partijen.
- Adviseren bij (interne en externe) vragen die te maken hebben met juridisch planologisch beleid, o.a. bij (bouw)plannen die niet passen in het Omgevingsplan (en eerst nog het bestemmingsplan).
- Coördineren en/of beoordelen van vergunningsaanvragen en het voorbereiden van de besluitvorming hiervoor.
- Beoordelen of er al dan niet kan worden meegewerkt aan een initiatief, het adviseren en de afstemming over diverse juridische vraagstukken op het terrein van het omgevingsrecht.
- Behandeling van zienswijzen, bezwaar- en beroepschriften en verzoeken om voorlopige voorziening.
Duur en voorwaarden
De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
Eisen
- De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 april 2025 tot en met 31 december 2025 voor 20-36 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
- Een cv van maximaal 5 pagina's A4 dient te worden toegevoegd, met gebruik van het bijgevoegde template en alle gevraagde onderdelen ingevuld.
- Minimaal 2 jaar ervaring in een vergelijkbare functie.
- Minimaal een afgeronde HBO-opleiding.
- Ervaring in een politiek-bestuurlijke omgeving zoals een gemeente.
- Ervaring met software voor het maken en publiceren van plannen.
Wensen
- Afgeronde juridische opleiding.
- Kennis van relevante wetgeving.
- Goed op de hoogte van de inhoud van de Omgevingswet, de trends in het vakgebied ruimtelijke ordening en in de jurisprudentie.
- Ervaring met het voorbereiden en (laten) opstellen van beleidsstukken op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling.