Senior coördinator digitaliseringswetgeving

BIJ12

Verlopen op: 10 jul 2025 om 12:00
Max. Uurtarief: 115
Aantal uur per week: 24
Provincies: Utrecht
Segmenten: Participatie en Werk

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 18 augustus 2025
Eind datum: 31 december 2025

Wie zijn wij?
Twaalf provincies van Nederland hebben elk een eigen karakter, met een bijzondere geschiedenis, unieke cultuur en kenmerkende landschappen. Provincies spelen een cruciale rol bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op regionaal niveau, zoals de Klimaatopgave. Dit doen zij afzonderlijk en gezamenlijk via het Interprovinciaal Overleg (IPO), de koepelorganisatie van de twaalf provincies. Het IPO behartigt de belangen van provincies en stimuleert innovatie en kennisuitwisseling.

Binnen het IPO-programma Digitalisering werken provincies al enkele jaren samen aan digitale transformatie. Provinciale medewerkers uit alle provincies werken aan projecten rond:

  • Toepassing van data en digitale innovaties in het ruimtelijke domein
  • Weerbaarheid, digitaliseringswetgeving en digitaal vakmanschap
  • Belangenbehartiging op gebied van digitalisering bij de Europese Commissie en het Rijk
Eén van deze projecten is “Coördinatie implementatie digitaliseringswetgeving”.

Wat is BIJ12?
BIJ12 is de uitvoeringsorganisatie voor de 12 provincies. Zij bundelt kennis en informatie over het landelijk gebied en de fysieke leefomgeving in Nederland, zorgt voor uniforme informatievoorziening en voert provinciale regelingen uit. IPO en BIJ12 zijn organisatieonderdelen van de Vereniging het Interprovinciaal Overleg. Deze aanbestedingsprocedure wordt begeleid door BIJ12.

Achtergrond
In de afgelopen jaren zijn meer dan 20 wetten en richtlijnen van kracht geworden op het gebied van digitalisering. Deze wetten zijn deels Europees (Digital Rulebook) en deels nationaal en beslaan verschillende domeinen:

  • Digitaal zaken doen: SDG-verordening, DSA, Dienstenwet, Omgevingswet, Wmebv, Wet digitale overheid
  • Informatiehuishouding, openheid en transparantie: Data Act, Data Governance Act, Open Data richtlijn, Archiefwet, Wet hergebruik overheidsinformatie, Wet elektronische publicaties, Wet open overheid
  • Gegevensbescherming en cyber security: NIS2-richtlijn, GDPR, e-Privacy verordening, Cbw, AVG, Wet politiegegevens, BIO
  • Innovatie: Artificial Intelligence Act
IPO bundelt kennis, behartigt belangen van provincies en onderzoekt de impact van deze wetgeving. Een werkgroep heeft inmiddels een eerste handreiking opgesteld voor de implementatie van deze wetgeving.

Inhoud opdracht
Het IPO wil de 12 provincies ondersteunen om efficiënt en tijdig te voldoen aan Europese en Nederlandse digitaliseringswetgeving. In deze functie draag je hieraan bij door:

  • Overzicht te creëren en te behouden over inhoud, ontwikkelingen, termijnen en impact op provincies van wetgevingen
  • Overzicht te behouden van de implementatiestatus bij provincies
  • Praktische implementatiehandvatten (door) te ontwikkelen
  • Op te treden als interprovinciale vraagbaak
  • Proactief informatie te delen met werkgroepen en provincies
  • Samen te werken met partners als Huis van de Nederlandse Provincies, VNG, Unie van Waterschappen en het Rijk

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Kandidaat heeft een afgeronde hbo- of wo-opleiding die aantoonbaar goed past bij de inhoud van de opdracht. Opleiding moet in het cv worden vermeld met locatie, afstudeerdatum en afronding. Bij ontbreken van deze informatie wordt de aanbieding terzijde gelegd.
  • Uw aanbieding past binnen het vastgestelde tariefbandbreedte van € 95 tot € 115 exclusief btw. Tarief is all-in en moet in het cv worden vermeld. Een hoger tarief leidt tot uitsluiting.
  • Minimaal 3 vergelijkbare opdrachten uitgevoerd in de afgelopen 5 jaar, waarvan minstens 1 opdracht minimaal 1 jaar duurde. Alleen betaalde opdrachten tellen mee. Werkervaring moet specifiek, verifieerbaar en inhoudelijk onderbouwd worden in het cv. Bij ontbreken van gegevens wordt de aanbieding terzijde gelegd.

Wensen

  • Kandidaat heeft in een vergelijkbare rol ervaring met implementatie of onderzoek naar digitaliseringswetgevingen. Ervaring moet specifiek, verifieerbaar en goed onderbouwd zijn in het cv.
  • Mondelinge ronde beoordeelt prijs (max. 200 punten) en kwaliteit (max. 800 punten). Kandidaten met ≤300 punten op kwaliteit kunnen worden afgewezen. Beoordelingscriteria:
    • Persoonlijke eigenschappen (max. 200 punten): samenwerken, overtuigingskracht, situationeel leiderschap, organisatiesensitiviteit, resultaatgerichtheid
    • Vaardigheden (max. 300 punten): overzicht behouden, kennis begrijpelijk overbrengen, systematisch en nauwkeurig werken, functioneren in dynamische (inter)bestuurlijke omgeving, uitstekende communicatie, adviesvaardigheden, stakeholderafstemming
    • Kennis (max. 300 punten): inhoud en impact van digitaliseringswetgevingen, ervaring met implementatie/onderzoek, affiniteit met digitaliseringsvraagstukken bij overheden en bij voorkeur provincies
  • Kandidaat heeft aantoonbare kennis van relevante Europese en Nederlandse digitaliseringswetgevingen. Deze moet verifieerbaar in het cv worden beschreven.
  • Kandidaat heeft ervaring met provincieorganisaties en kent hun werkwijze en opgaven. Deze ervaring moet specifiek, concreet en verifieerbaar in het cv worden benoemd.
Deze opdracht is verlopen.